جستجو

پیام ویژه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۸، سال جدید را سال «رونق تولید» نام‌گذاری کردند

نظرسنجی

آموزشهای فنی و حرفه ای تا چه اندازه در ایجاد اشتغال پایدار در استان موثر بوده است
 

مدیریت کاربران

تقویم امروز

امروز : چهارشنبه
26. تیر 1398
14. ذي‌القعده 1440
17. جولای 2019

اوقات شرعی


 
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای قم:

۳۴۷۸ تَن در مراکز دولتی فنی و حرفه ای قم آموزش مهارتی گذراندندقم- ایرنا- مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای قم گفت:…

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای قم: مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای قم:

در تیرماه سال جاری صورت گرفت

برگزاری آزمون هماهنگ مرحله دوم  مددجویان زندانهای استان قمبه گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم ،…

در تیرماه سال جاری صورت گرفت در تیرماه سال جاری صورت گرفت

همايش روابط عمومي نوين در پرديس فارابي دانشگاه تهران برگزار گرديد

برگزاری نخستین همایش آموزشی روابط عمومی نوین با حضور پروفسور علی اکبر فرهنگیبه گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه…

همايش روابط عمومي نوين در پرديس فارابي دانشگاه تهران برگزار گرديد همايش روابط عمومي نوين در پرديس فارابي دانشگاه تهران برگزار گرديد

برگزاری اولین جلسه قرارگاه مهارت آموزی

در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در آموزش و ارتقاء مهارت کارکنان وظیفه اولین جلسه قرارگاه مهارت آموزی  در سال 1398…

برگزاری اولین جلسه قرارگاه مهارت آموزی برگزاری اولین جلسه قرارگاه مهارت آموزی

با هدف توسعه کمی و کیفی آموزش های مهارتی بخش کشاورزی :

تفاهم نامه همکاری سه جانبه بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان نظام مهندسی…

با هدف توسعه کمی و کیفی آموزش های مهارتی بخش کشاورزی : با هدف توسعه کمی و کیفی آموزش های مهارتی بخش کشاورزی :
Home آموزش در صنایع اظهارات وزیر تعاون،کار ورفاه اجتماعی درباره آموزش های مهارتی

::::. لطفا چند لحظه منتظر بمانید .::::
اظهارات وزیر تعاون،کار ورفاه اجتماعی درباره آموزش های مهارتی چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط روابط عمومی   
پنجشنبه, 23 خرداد 1398 ساعت 09:50

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت : کلید اصلی توفیق و اثربخشی آموزش های مهارتی شکل گیری زمینه گفتگو بین ذینفعان حوزه مهارت آموزی است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزییات برگزاری  اولین جلسه شورای عالی آموزش فنی و حرفه ای  و اهداف تشکیل این شورا  گفت : اصولا نقش شوراهای عالی بیشتر ایجاد هماهنگی در سیاستگذاری های بین بخشی و بین حوزه ای است. یکی از این حوزه های بین بخشی حوزه آموزش های فنی و حرفه ای است که ذینفعان و دستگاههای مختلفی در آن دخالت دارند خواه به شکل عرضه کننده یا متقاضی این آموزش ها. هر چه هماهنگی بین عرضه و تقاضای آموزش های مهارتی و به بیان بهتر بین دنیای آموزش و کار بیشتر باشد، آثار و نتایج این آموزش ها در افزایش بهره وری نیروی کار، اشتغال پذیر کردن کارجویان، توانمندسازی گروههای آسیب پذیر و به طور کلی ارتقای توان مهارتی نیروی انسانی مشهود تر خواهد بود.

وی افزود: بعد از انقلاب یک نوبت در سال 1359 و یک بار نیز در سال 1379 شوراهایی بدین منظور تشکیل شده اند که فعالیت آنها تداوم نداشت. در چند سال گذشته و با تعمیق و جدی شدن نیاز به این هماهنگی در حوزه آموزش های مهارتی کشور، تلاشهای جدی در دولت و مجلس انجام گرفت که منجر به تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در سال 1396 شد.
شریعتمداری افزود : قانونگذار در این قانون ایجاد نظام آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی را با همه مولفه ها و ارکان آن تکلیف کرده است. آیین نامه اجرایی این قانون بهمن ماه سال گذشته از تصویب هیات وزیران گذشت و بدین ترتیب شرایط برای شکل گیری این نظام فراهم شد. یکی از ارکان محوری این نظام، شورای عالی است که به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با حضور جمعی از وزرای مرتبط با حوزه مهارت آموزی و نیز نمایندگان اتاق ها و بخش خصوصی و نیز نمایندگان مجلس تشکیل می شود.
وی تصریح کرد: بنابراین جلسه ی امروز نخستین جلسه این شورا بود که به ریاست دکتر جهانگیری و حضور وزرای علوم، تحققات و فناوی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و روسای اتاق های بازرگانی و اصناف و نمایندگان سایر دستگاهها برگزار شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اهداف نظام جامع آموزش و تربیت و فنی، حرفه ای و مهارتی  گفت: هدف نظام جامع آموزش و تربیت و فنی، حرفه ای و مهارتی طبق قانون مورد اشاره متنوع و متکثر است. طبق این قانون نظام جامع آموزش مهارتی کشور تلاش می کند که باتربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آینده و ارتقای توان کارآفرینی و افزایش نقش آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی به رونق تولید، رشد و پویایی اقتصاد و توسعه ملی کمک کند.
وی افزود: ترویج و تقویت فرهنگ کار، کارآفرینی و اخلاق حرفه‌ای مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و ملی وآموزش و ایجاد هماهنگی و تعامل بین این نظام با سایر نظام‌های آموزشی و اقتصادینیز جزو اهداف این قانون محسوب می شود. به علاوه به موضوعاتی چون ارتقای کیفیت آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مبتنی بر چارچوب‌های صلاحیت‌ حرفه‌ای ملی و کاهش فاصله میان سطح شایستگی‌های مورد نیاز فعلی و آتی بازار کار و شایستگی شاغلان در کشورنیز ذیل اهداف این قانون اشاره شده است.
شریعتمداری همچنین در خصوص  وظایف و اختیارات شورای عالی آموزش و تربیت و فنی، حرفه ای و مهارتی  نیز یادآور شد و افزود : رکن مرکزی این نظام شورای عالی است که وظیفه ایجاد هماهنگی در سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و راهبری نظام در چهارچوب اسناد بالادستی و برقراری تعامل بین دستگاه‌های مجری، بنگاه‌های اقتصادی و تشکل‌های صنفیرا برعهده دارد. به علاوه ایجاد هماهنگی و نظارت بر تخصیص منابع و تسهیلات به دستگاه‌های مجری و نیز بررسی پیشنهاد اصلاح ساختارها، بازنگری در قوانین، مقررات مرتبط با آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی نیز از وظایف این شوراست. تصویب استانداردهای آموزش، ارزشیابی، شایستگی و همچنین ساز و کارهای لازم جهت مشارکت بهره برداران در کلیه مراحل و فرایندهای آموزشی و تربیتی و نظارت بر اجرای نظام صلاحیت حرفه‌ای نیز توسط این شورا انجام خواهد شد.
وی به نقش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در این نظام و شورای عالی  نیز اشاره کرد و گفت :  به موجب قانون دبیرخانه شورای عالی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در موسسه کار و تامین اجتماعی مستقر شده است. دبیرخانه پشتیبانی علمی، پژوهشی و کارشناسی برای اتخاذ تصمیمات و وضع مصوبات شورای عالی با استفاده از نظرات کارگروه‌های تخصصی و صاحب‌نظران و تهیه گزارش ارزیابی عملکرد دستگاه‌های مجری، کارگروه‌های تخصصی، مراکز سنجش و ارائه آن به شورای عالی و تعامل با مراکز بین‌المللی به‌منظور هماهنگی، تبادل و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن‌هادر استقرار نظام می باشد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به  مصوبات اولین جلسه شورای عالی نیز پرداخت و گفت : در این جلسه ابتدا قانون نظام جامع و محورهای مختلف آن مرور و مورد بحث قرار گرفت. سپس از سوی دبیرخانه شورا در مورد وضعیت و تحولات حوزه کار و آموزش در دنیا گزارشی ارائه شد و در ادامه دستگاههای عضو شورا نقطه نظرات خود را در مورد موضوعات و محورهای اولویت دار دستور کار شورا اعلام کردند. مقرر شد آیین نامه تشکیل جلسات و کارگروههای شورا در دبیرخانه با مشارکت نمایندگان عضو شورا بررسی شود و نظر نهایی هیات بررسی کننده در دبیرخانه به عنوان نظر و مصوبه شورا ابلاغ شود.
شریعتمداری  در خاتمه همچنین به  دستاوردها ونتایجی که  از  این شورا انتظار می رود هم گفت: امید است با ابزارهای توافقی پیش بینی شده در قانون و آئین نامه اجرایی آن نظیر استانداردهای شغل، استاندارد ارزشیابی و استاندارد آموزش که مبتنی بر شایستگی هستند و چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی و ایجاد مراکز سنجش مهارت و تعیین صلاحیت حرفهای ملی و منطقه ای؛ گامهای مثبتی در جهت ایجاد گفتمان ملی و استقرار حکمرانی آموزشهای مهارتی در روابط بهتر با ذینفعان و بهره برداران آن برقرار شود تاموجبات شکوفایی اقتصادی، پویایی و رشد جامعه را فراهم آورد. باید بپذیریم که رونق تولید و اقتصاد کشور جز با توسعه سرمایه انسانی، تربیت نیروی کار، مولد و خلاق مقدور نیست و اگر از سرمایه گذاری در نیروی انسانی صحبت می کنیم منظورمان آن آموزشی نیست که هدف، مخاطب، حجم، محتوا و کیفیت مورد انتظار آن روشن نیست.
کلید اصلی توفیق و اثربخشی آموزش های مهارتی آن است که قبل از اجرای هر دوره ای مشخص باشد چه محتوایی، به چه کسانی، با چه هدفی و کدام کیفیت آموزش داده شود؟ در پاسخ به این سوالات باید ذینفعان آموزش با هم تعامل و گفتگو کنند و شورای عالی و قانون نظام جامع زمینه شکل گیری چنین گفتگویی بین ذینفعان حوزه مهارت آموزی را فراهم می کنند.

 
 
     

میزخدمت

ورود به پورتال

ترجمه سایت

پیوندهای مهم













پیوندهای ملی

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز134
mod_vvisit_counterدیروز3196
mod_vvisit_counterاین هفته7074
mod_vvisit_counterکل بازدیدها5005362

کاربران آنلاین

ما 85 مهمان آنلاین داریم